Wat heeft de online strategie opgeleverd? Hier zie je de resultaten van de kanalen: Ikstopnu.nl, de Stoplijn, chat, e-mail en Stopmail.


Ikstopnu.nl is op 20 mei 2016 gelanceerd. De afgelopen 5 jaar laten we daarom zien in jaartallen die lopen van mei tot en met april.
Organisch bereik en zoekmachine zoals Google op Ikstopnu.nl.
Mensen klikken in Google op een advertentie van Ikstopnu.
Mensen komen via een link van een andere website op Ikstopnu.nl.
Mensen typen direct Ikstopnu.nl in hun browser en komen zo op de site.
De posities van belangrijk zoekwoorden gaan over de organische positie in de zoekmachines. In het eerste jaar (2016-2017) scoorde Ikstopnu.nl organisch slecht: met bovenstaande zoekwoorden verscheen Ikstopnu.nl pas op de vierde of vijfde pagina in Google.
De mensen die Ikstopnu via de zoekmachine vonden, zochten vooral op de merknaam ‘Ikstopnu’. Inmiddels is Ikstopnu.nl op veel belangrijke zoekwoorden vindbaar op topposities. Dit blijven we uitbreiden.
In de loop der jaren zien we een aantal trends in zoekgedrag. Deze trends kunnen te maken hebben met overheidsmaatregelen:
De grootste piek voor stoppen met roken in de afgelopen vijf jaar was januari 2020 (bron: Google trends). De piek in 2020 zien we ook terug op de website. Januari 2020 is de maand met het hoogste aantal sessies in de afgelopen vijf jaar: 181.615. Dit viel samen met een maatregel van de overheid: afschaffing eigen risico voor stoppen met roken-hulp.
In oktober 2020 lanceerde VWS de campagne PUUR rookvrij. Deze campagne zorgde in de maanden oktober 2020 tot en met januari 2021 voor 11.022 bezoekers naar Ikstopnu.nl (van in totaal 219.580). De best bezochte pagina op Ikstopnu.nl vanaf de website Puurrookvrij.nl was de test waarmee mensen kunnen onderzoeken welke stopmethode bij ze past.
De coronapandemie bracht een verandering in zoekgedrag teweeg. Direct na de aankondiging van de pandemie in maart 2020 zien we een wisseling in verkeer naar Ikstopnu.nl. Ook wat normaal het grote stopmoment van het jaar is, laat iets anders zien. In eerdere jaren zagen we in december een toename in bezoekers. Dit was in december 2020 niet het geval en in januari 2021 zagen we een relatief lage piek.
Aantal bellers dat een gesprek had met een medewerker van de Stoplijn.
Totaal van bellers die een medewerker hebben gesproken en bellers die buiten openingstijden geluisterd hebben naar het Voice Respons systeem.
Aantal mails die medewerkers beantwoorden
Aantal chatgesprekken
(chat gelanceerd in oktober 2019)
oktober 2019-mei 2020
mei 2020-april 2021
Aantal inschrijvingen Stopmail
vanaf december 2020