Strategie

In 2018 kwam Mirthe van Liere, online strateeg, het Ikstopnu-team versterken. Haar doel? Beter aansluiten bij de behoefte van het publiek, meer bezoekers naar de website leiden en het aantal contactmomenten vergroten.

5 jaar Ikstopnu.nl:
analyseren & verbeteren

Mirthe van Liere

Mirthe van Liere

De website Ikstopnu.nl en de Stoplijn gingen in 2016 van start. Maar in twee jaar tijd liep het aantal bezoekers van de website en het aantal bellers terug.

Mirthe van Liere, online strateeg, wilde inzetten op:

  • Een stijging van de posities van belangrijkste zoekwoorden.
  • Toename websitebezoek.
  • Een hoger percentage terugkerende bezoekers naar de website.
  • Meer betrokkenheid op de site.
  • Meer contactmomenten.

Volledige vernieuwing Ikstopnu.nl

Mirthe maakte eerst een analyse van de website. Op basis van de statistieken van de site en de Stoplijn zag ze vooral dalende cijfers. Na uitgebreide analyses bleek de site bezoekers slecht aan te trekken en vast te houden. Ze besloot een verbeterde website neer te zetten die goed werkt op de mobiele telefoon (mobile first). Met een sterke structuur, gebaseerd op de fases van het stopproces en de behoefte van de stopper. Mirthe: ‘Met een nieuwe site wilden we onder andere beter aansluiten bij het stopproces van mensen: met welke intentie komt iemand op de site, in welke fase van het stopproces zit deze persoon en welke informatie sluit daar het beste bij aan?’

Aansluiten bij de behoefte

De nieuwe website leidt mensen stap voor stap door de informatie heen. Mirthe: ‘In de wetenschappelijke literatuur zag ik aanwijzingen dat zo’n tunneldesign beter werkt bij mensen die willen stoppen en actiegericht bezig zijn met stoppen. Op basis daarvan hebben we gekozen voor twee ingangen op de homepage: één voor mensen die willen stoppen en één voor mensen die gestopt zijn en willen blijven. Op die manier kunnen ze nog eenvoudiger de informatie vinden die ze nodig hebben op dat moment. De komende jaren willen we ook speciale ingangen maken voor jongvolwassenen en zwangere vrouwen. We kunnen de inhoud, tone of voice en het beeldmerk dan nog meer toespitsen op het publiek.’

Meer betrokkenheid

‘Op de nieuwe site plaatsten we ook allerlei interactieve onderdelen, waar de bezoeker veel gebruikt van maakt’, vervolgt Mirthe. ‘Zoals de rekentool. Mensen kunnen uitrekenen hoeveel geld ze besparen als ze stoppen met roken. Dit werkt erg motiverend. Deze tool stond al op de oude website. We hebben hem verder ontwikkeld. We hebben ook een quiz en een test toegevoegd waarbij je kunt ontdekken welke stopmethode bij je past. Deze tools helpen mensen sneller terecht te komen bij de informatie die ze nodig hebben. Ze zijn zo meer betrokken bij de website en blijven langer.’

“Om hoog in de zoekmachines te verschijnen, moet je op veel dingen letten.”

Vindbare website

Tot slot heeft Mirthe een contentstrategie opgezet voor social media, campagnes en de teksten op de website. Dit alles om de naamsbekendheid te vergroten en meer bezoekers te trekken. De grootste focus lag voor Mirthe op het verbeteren van de posities van zoekwoorden in Google. Zowel organisch (Search Engine Optimalisation, SEO) als betaald (Search Engine Advertising, SEA).

Organisch bereik

Mirthe: ‘We hebben zoektermen die andere partijen ook gebruiken. Bijvoorbeeld ‘stoppen met roken’. Toen ik begon voor Ikstopnu.nl, werd de site eigenlijk niet gevonden op relevante zoektermen. Om hoog in de zoekmachines te verschijnen, moet je op veel dingen letten. Belangrijk is bijvoorbeeld een sterke mobile first website, links op de website die leiden naar andere relevante pagina’s binnen de eigen website, webpagina’s die zo zijn opgebouwd dat ze goed vindbaar zijn in Google en links van en naar websites van andere partijen.’ Om resultaat te behalen zet Mirthe diverse instrumenten in zoals Google Analytics, Tagmanager, Semrush en Search Console.

‘Zo kan ik monitoren wat er gebeurt op de site’, legt ze uit. ‘Ik zie bijvoorbeeld met welke zoekwoorden mensen op een pagina belanden, op welke pagina’s mensen afhaken en niet verder de site ingaan en op welke zoekwoorden we nog niet (voldoende) gevonden worden. Op basis daarvan kunnen we pagina’s verbeteren zodat we ons publiek bereiken en aansluiten bij wat zij zoeken.’

Adverteren

Ook is het belangrijk om te adverteren op de belangrijkste zoektermen waar het publiek veel op zoekt. Mirthe:
“Andere partijen adverteren ook en komen bovenin de betaalde zoekresultaten van Google terecht. Dan kunnen wij heel hard werken aan onze site zodat we boven in Google staan op een organische (onbetaalde) positie. Maar daar staan dan nog altijd vier advertenties boven. En mensen klikken heel vaak op advertenties. Wij willen dat mensen die willen stoppen met roken de juiste informatie krijgen die wij op de website hebben staan. Door advertenties te optimaliseren bereik je steeds beter de juiste doelgroep. Zij blijven ook langere tijd op een pagina. We bereiken dus de mensen die de informatie op onze website nodig hebben.’

AANTAL SESSIES WEBSITE

Het aantal sessies* op de website steeg in vijf jaar tijd van:

186.572

in

2016-2017

naar

814.715

in

2020-2021

Dit bevat bezoeken van nieuwe en terugkerende gebruikers.

*een sessie is de periode waarin de
bezoeker actief is op de website.

Social Media

Ikstopnu is actief op twee social media kanalen: Facebook en Instagram. Mirthe: ‘Het gemeenschapsgevoel staat centraal op beide kanalen: samen stoppen, elkaar motiveren en mijlpalen delen. Daarnaast zijn we in gesprek met onze volgers door vragen te beantwoorden en informatie te delen.’

Facebookgroep

De opzet van Facebookgroepen is een strategische keuze. Mirthe: ‘Via zo’n groep kun je aan meerdere mensen tegelijk relevante informatie geven. Daarnaast zijn de leden van de groep elkaars steun en uitlaatklep. Samen stoppen maakt sterker. Wij kunnen via de groepen goed luisteren: wat houdt de stopper bezig? Dat is heel waardevol naast de informatie die we krijgen via de telefoongesprekken en vanuit het zoekwoordenonderzoek. Die kennis zetten we weer in bij de ontwikkeling van teksten en producten. We willen zo relevant en ondersteunend mogelijk zijn voor alle mensen die willen stoppen en gestopt willen blijven.’

Instagram

Op Instagram richt Mirthe zich op gebruiker gegenereerde-content. ‘Dit houdt in dat ik foto’s, video’s en verhalen die mensen zelf delen over hun stopproces, na toestemming, repost op het Instagram-account van Ikstopnu. Zo ontstaat er een zogenaamde Wall of Quitters: echte mensen die een enorme inspiratie zijn voor andere mensen die willen stoppen of daarmee bezig zijn. Als je op Instagram de hashtag #ikrock invult, kom je bijvoorbeeld een prachtige stopreis tegen van @ankevandenhurk. Zij deelt al ruim een half jaar berichten over haar nieuwe rookvrije levensstijl.’

Instagram ikstopnu.nl

Campagnes

31 mei rookvrij

31 mei rookvrij

Op Wereld-niet-roken dag 2018 lanceerde Mirthe de campagne ‘31 mei rookvrij’. Een Facebookcampagne met bijbehorende Facebookgroep. Mensen die wilden stoppen en een steuntje in de rug wel fijn vonden, konden lid worden van de ‘31 mei rookvrij’ Facebookgroep.

3 minuten waar je niks van opsteekt

3 minuten waar je niks van opsteekt

Bureau Jalt ontwikkelde in 2020 de campagne ‘3 minuten waar je niks van opsteekt’. Deze campagne liep via Instagram en Facebook met als doel de merkbekendheid van Ikstopnu te versterken en meer mensen te bedienen op Facebook zelf. Ze maakten een pagina vol video’s, spelletjes en een lijst met muzieknummers die allen drie minuten duurden. Mirthe: ‘De trek in een sigaret duurt gemiddeld drie minuten. Met deze campagne wilden we ons publiek door die drie minuten heen helpen.’

Dat geeft lucht

Dat geeft lucht

Voor het 5-jarig bestaan van Ikstopnu en de Stoplijn is in samenwerking met bureau LWG de campagne ‘Dat geeft lucht’ ontwikkeld. Mirthe: ‘Een feestelijke campagne die laat zien hoe trots we zijn op de (s)toppers en oproept om stopverhalen te delen via een zelfgemaakte video of geschreven tekst. De mensen die via 5 jaar Ikstopnu hun verhaal delen, maken kans op een boom in het Ikstopnu-bos. Een bos dat eind 2021 geplant wordt in de provincie Utrecht. ‘Dat geeft lucht’ inspireert anderen en schept een band.

Offline

Ook offline zet het Ikstopnu-team middelen in om mensen te bereiken.
Wat is er onder andere gedaan?

  • Stand op NHG-congres, Longdagen voor publiek, congres over hart- en vaatziekten en stands op relevante wetenschappelijke congressen.
  • Nieuwe materialen Ikstopnu naar 13.000 huisartsen, tandartspraktijken en fysiotherapeuten.
  • Animatie op 40 wachtkamerschermen van huisartspraktijken.
  • Reverse graffiti-uitingen in de stad Utrecht.
  • Interview Viva.
Promotie materiaal
Promotiemateriaal
Animatie op wachtkamerschermen
Animatie op wachtkamerschermen
Reverse graffiti
Reverse graffiti
Interview Viva
Interview Viva